Studenten van TU/e testen met succes een vloeibare bi-propellant raketmotor

Team VOID
Studententeam
December 18, 2025

Studententeam VOID van de Technische Universiteit Eindhoven heeft met succes hun NOVA-2 raketmotor ontstoken en getest. De test vond begin december 2025 plaats en vormt een belangrijke mijlpaal voor het team, vooral omdat deze al bij de allereerste poging succesvol was.
Een team van 45 studenten werkt aan het ontwikkelen van infrastructuur voor herbruikbare lanceervoertuigen, wat de drijvende kracht is achter hun onderzoek en ontwikkeling van een zelfontworpen raketmotor. Vloeibare raketmotoren zijn complexe systemen: de combinatie van extreem hoge verbrandingstemperaturen, een corrosieve zuurstofrijke omgeving en gespecialiseerde productietechnieken maakt het betreden van dit vakgebied bijzonder uitdagend. De voordelen zijn echter groot: vloeibare motoren zijn herbruikbaar en maken throttling (het aanpassen van de stuwkracht) mogelijk, wat essentieel is voor het landen van een raket, met name bij een VTVL-voertuig (Vertical Takeoff, Vertical Landing).
Achtergrond van het project
NOVA-2 is een bipropellante motor met een stuwkracht van 1,2 kN die draait op een mengsel van ethanol en vloeibare zuurstof. De motor maakt gebruik van een zogenoemd regeneratief koelontwerp, een kernconcept achter de herbruikbaarheid van het project. Omdat de verbrandingsreactie temperaturen kan bereiken van meer dan 2500°C, ruim boven het smeltpunt van de meeste staalsoorten, is koeling essentieel.
De complexe geometrie van NOVA-2 voert onder druk staande ethanol naar de onderzijde van de motorassemblage. De vloeistof stroomt vervolgens omhoog richting de injectorplaat en neemt daarbij warmte op van de wanden van de verbrandingskamer, voordat deze wordt ontstoken. Deze “thermodynamische dans” voorkomt dat de binnenwanden smelten en zorgt ervoor dat de motor herbruikbaar blijft.
Team VOID streeft ernaar deel te nemen aan de editie van EuRoC 2026, een jaarlijkse wedstrijd in Portugal waar studententeams uit heel Europa met elkaar concurreren in verschillende categorieën op basis van doelhoogte en voortstuwingsmethode. VOID heeft gekozen voor de 3.000 meter-klasse met vloeibare voortstuwing. EuRoC dient als opstap naar de ontwikkeling van hun eerste raket, IGNIS, die wordt aangedreven door de NOVA-2 motor.
Het huidige langetermijndoel van het team is project Jackalope: een zogenoemde hopper, een VTVL-voertuig dat sprongen van 30 meter kan maken en vervolgens gecontroleerd terug landt op de startlocatie. Dit systeem maakt gebruik van TVC (Thrust Vector Control), waarbij het vloeibare karakter van NOVA-2 een cruciale rol speelt. Met behulp van lineaire actuatoren en uitgebreide regelsystemen wordt de richting van de stuwkracht aangepast, waardoor Jackalope diverse manoeuvres in de lucht kan uitvoeren.

Testdag
De afgelopen maand was bijzonder intensief voor het team, waarbij alle middelen werden ingezet voor de voorbereiding van de eerste statische test. Op de testdag waren talloze checklists, voor-testprocedures en een team van 15 mensen nodig om uiteindelijk het gewenste resultaat te behalen. De operatie verliep uiterst professioneel: ieder teamlid wist precies waar hij of zij moest zijn en wat er moest gebeuren, ondersteund door portofooncommunicatie en met naleving van alle veiligheidsmaatregelen. Uiteindelijk registreerde de eigen grondtestopstelling een stuwkracht die overeenkomt met 100 kg.
Toekomstplannen
Deze statische test markeert het begin van een langdurige testcampagne voor verschillende iteraties van het NOVA-2 platform. Het uiteindelijke doel is project Jackalope, maar eerst zal het team deelnemen aan de EuRoC-competitie en de opgedane kennis benutten voor de ontwikkeling van het eerder genoemde VTVL-voertuig. Dit is een bijzondere prestatie voor team VOID en de TU/e, aangezien een project van deze aard nog nooit eerder aan de universiteit is gerealiseerd.